Ce este nisa de piata: Strategia de nișă în 3 pași

A alege o nișă de piață cu succes este un joc cu probabilitate mică, însă pașii descriși aici te pot ajuta să-ți mărești considerabil șansa de a reuși.

0 Comments

Dacă vrei o afacere online și să faci bani de acasă ca consultant, coach sau exper și să-ți faci propria afacere online, atunci ai nevoie să știi cum să alegi o nișă de piață profitabilă care ți se potrivește.
Să poți lucra online cu clienți din toată lumea înseamnă să ai mai multă flexibilitate și de regulă reușești să faci și mai mulți bani.

Mulți eșuează în acest domeniu din motiv că nu au ales o nișă de piață profitabilă sau nu s-au poziționat corect. Renunță după primele luni de încercări disperate de a găsi clienții potriviți. 

Acest lucru se întâmplă deoarece nu ai ales corect o nișă de piață, nu te-ai poziționat corect sau nu ai încă un sistem potrivit de lucru și de a găsi clienți.

În acest articol o să-ți arăt strategia mea cum să alegi o nișă de piață profitabilă dacă ești sau vrei să devii un consultant sau soloprenor online.  De cele mai multe freelancerii, consultații fac un anumit tip de lucru online. De exemplu: consultații 1 la 1, scrie texte, web design, setează reclame, gestionează conturi de social media și magazine online,  e.t.c.

O mică lămurire.

În acest articol voi folosi termenul freelancer care în acest context implică tot ce presupune lucru 1 la 1 cu clienții: consultant online, servicii de coaching, sfera serviciilor profesionale în care tu ești expertul. De asemenea se subînțelege și o afacere online în care tu ești singura persoană în joc – soloprenor.

Majoritatea ajung să fie freelanceri și să facă un lucru online din întâmplare. Cineva din cunoscuții tăi îți propune să faci un anumit tip de lucru pentru bani, să zicem că vrea să-i  creezi un website, și tu spui: 

De ce nu? Pe când îți trebuie să fie gata?

După care te poate întreba: 

Mai am nevoie și de un logo pentru site și rețelele sociale. Poate mă ajuți…

 Îți vine greu să refuzi, mai ales dacă nu ai alte oferte, și ai nevoie de bani. Cel mai probabil vei accepta.

Cu timpul, vei fi recomandat la alte persoane și astfel vei fi nevoit să faci tot mai multe lucruri. 

Aparent, nu este nimic în neregulă, însă acest tip de activitate cu timpul va lucra în defavoarea ta. Poți renunța la lucrul online și să preferi din nou un job.

Succesul în online depinde mult de nișa de piață în care vrei să lucrezi. Contează cât ești de pregătit din punct de vedere tehnic, dar acesta nu este singurul factor important de care trebuie să ții cont.

De cele mai multe ori, mergem după inerția trendurilor urmărind ce fac alții, lăsând în spate nișe de afaceri neacoperite în care poți să intri mult mai ușor chiar dacă ești începător.

De ce să concurezi acolo unde stau “cei grei” dacă poți să-ți alegi o nișă de piață pe care să o mânuiești ca samuraiul sabia?

Acest articol răspunde la următoarele întrebări:

  • de ce este important să te specializezi
  • servicii de nișă vs agenție
  • cum să alegi nișa potrivită pentru a reuși în online

Beneficiile specializării într-o nișă de piață concretă

Nișarea presupune să oferi un tip de servicii pentru o categorie de clienți bine definită. Cu toate că, aparent ai mai multe avantaje oferind un spectru mai mare de produse sau servicii. Țintești un public mai larg, deci ai mai mulți clienți… 

În practică este greu să-i mulțumești pe toți. Deseori vei pierde din calitatea serviciilor și încrederea potențialilor clienți prin ceea ce poți face chiar dacă, ceva poți face bine și este un punct forte pentru tine.

nisa de piata

Care este defapt problema?

Să admitem că ai scris prima ta carte. și vrei să o livrezi online. Ai nevoie de un web site și cauți pe cineva să te ajute cu lansarea. Din motive că nu ai destul buget să angajezi o agenție, te-ai decis că vei apela la o persoană ce te poate ajuta.

Ce vei alege?

O persoană pe profilul căreia scrie: 

Marketing / Web designer  / Copywriter / Social Media Manager. 

Web designer profesionist cu experiență de peste 10 ani. Știu să fac orice tip de site și să-l promovez pe rețelele de socializare. Am realizat peste 1000 de site-uri și știu totul despre acest domeniu. Îmi place să lucrez online cu clienți din diferite domenii”

“Care este șansa ca cineva să aleagă un așa tip de freelancer. Șansele sunt foarte mici. Corect?”

Acum să ne închipuim că vrei o opțiune mai bună pentru tine să-ți lansezi cartea și mai vrei să fii încrezut că te-ai adresat unde trebuie.

“Web designer pentru autori.

Salut, numele meu este Alex și știu să creez identitatea vizuală pentru brandurile de autor. Sunt specializat în web design și pot face ca mesajul scris să fie transmis vizitatorilor site-ului în formă vizuală. Folosesc designul grafic pentru a atinge obiectivele propuse de clienții cu care lucrez de peste 5 ani.”

“Web designer specializat în promovarea autorilor. Sună mai bine, nu?”

Un freelancer specializat într-o anumită nișă este mult mai competitiv și mereu va fi plasat în partea de top a concurenților.

Iata un exemplu de freelancer de pe fiver care care nu are o nișă concretă de piață:

Hai să analizăm mai exact, care sunt avantajele să fii un freelancer nișat care prestează un singur tip de servicii.

Găsirea clienților este mai simplă.

Atunci când oferi un singur tip de serviciu, este mai ușor să identifici cine sunt clienții tăi. Pe baza avatarului de client creat îți va fi mult mai ușor să  identifici clienții în mediul online : de pe site-uri, grupuri, pagini de facebook. Dacă vrei lucru online, trebuie să fii bun la partea de identificare a clienților.

Devii un expert în domeniul dat.

Făcând unul și același tip de lucru online în fiecare zi, ajungi să devii un expert pe acel domeniu. Ca expert, nu doar că vei primi mai multe recomandări de la alții, dar vei putea să fii plătit mai bine pentru ceea ce faci. Te poți educa mai ușor prin cumpărarea de cărți, cursuri și alte resurse educaționale. Astfel, poți ajunge mai rapid la nivelul care dorești.

Ajungi să cunoști o nișă de piață foarte bine.

Specializarea pe o singură nișă îți dă posibilitatea să o cunoști foarte bine. Procesul de învățare zilnică este necesară dacă vrei ca cunoștințele tale să fie actuale. Afaceri online înseamnă concurență. Nișarea îți permite să reușești să asimilezi ce se întâmplă în acea nișă fără să fii nevoit ca să dedici prea mult timp învățării. Ai mai mult timp de a pune în cunoștințele în practică. 

Sistematizezi procesul de a lucra cu clienții.

Când știi cu ce se “mănâncă” un anumit domeniu vei ajunge să cunoști și cum să sistematizezi procesul de lucru online. Asta îți  va permite să fii mult mai productiv ceea ce este foarte important pentru un freelancer care lucrează online. 

Lucrând cu unul și același tip de lucru, vei ajunge să sistematizezi și să- faci un proces de lucru online cu clienții personalizat, ce-ți va permite să menții un nivel de profesionalism ridicat și chiar să lucrezi pe mai multe proiecte concomitent.

Diferența între un freelancer și agenție.

Poate de întrebi:

De ce să oferi un singur tip de lucru dacă ai putea să oferi un spectru mai larg legate de acest domeniu?

 De exemplu:

  • oferirea serviciilor de creare site-uri
  • creare magazine online
  • promovare SEO
  • promovare PPC
  • content marketing
  • lead generation

Pare ademenitor.

La etapa de început ca freelancer vrei să te bazezi pe mai multe pârghii, deoarece vrei să reușești. Este normal.

Cu toate că pare ademenitor și din fiecare nișă ai putea extrage ceva util nu trebuie să uiți că un freelancer înseamnă un singur om. Nu ai timp să fii la curent cu tot ce se întâmplă în aceste domenii. Pentru aceasta există agențiile de web design și marketing.

În cel mai bun caz, chiar dacă vrei să oferi un spectru mai larg de servicii, vei reuși să cunoști doar superficial din toate. Acest lucru este pentru agenții care au oameni specializați pe fiecare domeniu. 

2. Cum să alegi corect nișa de afacere online

Nisa-de-piata-afacere-online

2.1 Alege piața pe care vrei să o servești.

Mulți vorbesc despre abilitățile tehnice sau așa numitul “skill set” pe care trebuie să le ai ca să poți lucra online într-o anumită nișă.

În acest articol vreau să vedem acest aspect din perspectiva practică, și anume din cea a pieței.

Piața este cea care va dicta ce trebuie să știi, și care este prețul pentru servicii în nișa aleasă.

Un bun exemplu este principiul după care este format prețul pentru reclame cu plată de către google.

Prețul diferă de la o nișă la alta în funcție de concurență. Astfel, costul reclamei pe o nișă concurentă diferă foarte mult față de o nișă mai puțin solicitată. 

De exemplu: În domeniul imobiliarelor prețul pentru reclamă va fi mult mai mare decât în domeniul pescuitului.

Iată cele 4 elemente importante de care să ții cont când alegi o nișă de afacere:

Pasiune. 

Acesta este cel mai important factor atunci când alegi o nișă. Pasiunea te ajută să te propulsezi mai ușor chiar și atunci când nu ești obosit și nu ai chef să înaintezi. Angajat, lucru online, freelancer sau antreprenor. Nu contează. 

Fără pasiune față de cea ce faci, niciodată nu vei fi motivat să lucrezi eficient și să obții mai ușor scopurile propuse. Afaceri online înseamnă pasiune și plăcere să lucrezi de la calculator.

Poziționare.

Vrei să oferi servicii de lux pentru un cerc îngust sau vrei să servești pe cei care vor să plătească mai puțin? Răspunzând la această întrebare te ajută să înțelegi mai bine nișa în care vei lucra online. Unul și același tip de serviciu presupune să ai de afacere cu responsabilități și oameni complet diferiți.

Aici definești dacă vrei să lucrezi cu start-up-uri sau cu companii medii și mari. Sunt lucruri total diferite.

Cerere.

Trebuie să existe cerere față de acel serviciu pe piață. Nu are rost să alegi o nișă dacă nu există doritori pentru acel tip de serviciu.

Experiență.

Ai deja experiență de a lucra sau cunoștințe practice ca să servești clienții din nișa aleasă?

Acum este momentul în care trebuie să te decizi.

Să zicem, că tocmai te-ai întors de la o prezentare de carte și te gândești că acesta este domeniul pe care vrei să-l servești.

S-ar putea ca autorii începători să nu aibă bani pentru a beneficia de serviciile tale de marketing sau design. În schimb, autorii deja cunoscuți sau editurile să fie nișa potrivită.

Trebuie să fie clară poziționarea pe piață pe care vrei să o ai. Regulile din offline se atribuie și pentru afaceri online.

2.2 Cercetează nișa de piață – identifică problemele reale

Dedică câteva ore pentru a cerceta nișa pe care vrei să o servești. Cu cât vei cunoaște mai multe despre domeniul respectiv, cu atât mai clar îți vor fi acțiunile pe care urmează să le faci.

Cercetarea  nișei, îți va permite să:

  • creezi oferta unică de vânzare
  • faci un avatar de client pe baza problemelor reale ale acestora
  • să faci poziționarea corectă pe piață

Fă-ți notițe pe baza cercetărilor făcute și vezi dacă poți soluționa acea problemă întocmai cum vor oamenii. Nu are sens să oferi soluția pentru o problemă inexistentă.

Iată care sunt pașii pentru selectarea nișei de piață.

Pasul 1: Pregătire.

Atunci când vorbim de perspectiva unei  nișe, avem nevoie de date. Trebuie să creăm o foaie de calcul în care vom introduce datele despre acea nișă. Recomand folosirea instrumentelor google care sunt gratuite și suficiente pentru acest tip de lucru.

Intrăm în google drive și creăm un spreadsheet cu numele : Notițe pentru “nișa mea”.

Strategia de nisa

Acum avem nevoie să căutăm date despre nișa care ne interesează.

Pasul 2: Infiltrare.

Pentru colectarea datelor putem folosi atât motoarele de căutare, în special google sau yandex pentru Rusia precum linkedin sau rețelele de socializare.

La prima etapă, căutăm comunități deja existente pe nișa noastră. Cercetăm mărimea acestor grupuri și care sunt subiectele discuțiilor acestora. 

Pentru început, putem începe cu căutări directe în google pentru indentificarea jucătorilor în acest domeniu.

Când faci astfel de cercetări, trebuie să știi țara sau orașul pentru că rezultatele diferă de la o regiune la alta.

Atenție !

Pentru interpretarea corectă a datelor este nevoie să setezi corect zona care te interesează.

Poți folosi rețeaua VPN pentru a seta IP-ul pentru țara care te interesează mai exact.

Rezultatele acestor căutări se vor introduce în foaia de calcul creată mai sus.

De asemenea, putem cerceta dacă există grupuri pe aceste interese în rețelele sociale cum este facebook. Nu ne referim la grupuri cu tematica “afaceri online”. Pe noi nu ne interesează afaceri existente dar grupuri pe anumite interese de unde putem găsi clienți.

Strategia de nisa

Dacă rezultatul căutării pe facebook dă rezultate prea generoase, poți introduce adăuga și alte cuvinte pentru o potrivire mai exactă.

Pe aceste grupuri, vei descoperi multe probleme care există în acest domeniu și ce răspunsuri de obicei sunt oferite. 

De asemenea, uneori aici poți vedea și oferte comerciale, din care poți învăța multe despre nișa dată.

Pentru unele nișe linkedin poate să dea rezultate mult mai bune. Această rețea este orientată mai mult spre zona profesională și trebuie luată în calcu. Am primit și oferte de lucru online pe această platformă.

De asemenea puteți ținti grupurile de interes cu care se aliniază nișa aleasă.

Produse de nis

Pasul 3 – Căutări directe.

Este suficient să introduci cuvintele care te interesează ca să poți afla ce caută oamenii și care este volumul de căutări lunare pe acele interogări.
Iată cum arată aceasta în google pentru interogarea creare site.

Produse de nis

Pe baza căutărilor nu doar afli dacă există cerere față de serviciul respectiv, dar afli exact ce vor oamenii să găsească. Pe baza acestor căutări îți vei crea strategia de promovare prin conținut și ofertele de vânzare.

De asemenea poți intra pe site-urile care apar în primele poziții google, pentru a vedea ce tip de conținut au aceștia, și care sunt ofertele comerciale. Pe unele site-uri poți vedea și numărul de vizualizări pentru un articol, ceea ce te poate ajuta să înțelegi mai bine acest domeniu.

Cuvintele cheie care te interesează și volumul căutărilor pentru acestea trebuie salvate în documentul creat. 

Descoperă cum ai putea să rezolvi acele probleme

Acum este timpul pentru a oferi o soluție.

Pe baza cercetărilor făcute putem crea o ofertă unică de vânzare care se aliniază cu obiectivele noastre.

Nu uita !

Ești doar un freelancer și nu ai nevoie să rezolvi toate problemele existente pe piață.

Alege acea problemă care crezi tu că se potrivește mai bine pentru tine.

După ce ai ales ce problemă vrei să soluționeze serviciul tău și care este legătura între abilitățile tale și durerea clienților putem trece la oferirea unei soluții:

  • Selectează mai întâi de toate problemele majore care există, dar care încă nu au o soluționare bună. Sau din contra, caută ceva care are deja soluții multe, ceea ce dovedește faptul că există interes față de acest domeniu.
  • Formulează soluții concrete pentru fiecare punct de durere care există. Fii realist. Încearcă să pătrunzi maxim în problemele reale pentru a oferi soluții din perspectiva clienților. De asemenea, vezi factorii care contribuie la apariția problemelor secundare. De exemplu: Există soluții pentru a crea site-uri fără să scrii cod, însă acestea impun limite și ingreuneaza site-ul.

Acesta este un exemplu care cuprinde punctele “dureroase” ale antreprenorilor online care trebuie introduse în foaia de calcul.

Nișa : Crea site-uri.

Durerea clienților: Deoarece multe site-uri sunt făcute de web designeri care nu se pricep în marketing și vânzări online, acestea devin puțin eficiente și antreprenorii nu vor să investească în ele.

Problema reală:  Site-uri cu conversie mică.

Soluția cerută de piață: Website-uri cu conversie ridicată.

Posibile soluții: 

  • Redesign din punct de vedere al utilizatorilor
  • Optimizarea site-urilor pentru PPC
  • Integrarea paginilor de tip landing page 
  • Crearea A/B testelor pentru optimizarea ratei de conversie
  • Integrarea sistemului de lead generation și sales funnel
  • Creșterea calității conținutului

Știind posibilele soluții pentru problema reală, este timpul să alegi pe care din ele vrei să o soluționezi. 

Recomandarea mea este să ții cont de următoarele:

  • Ai deja experiență în soluționarea la astfel de probleme?
  • Ai înclinații naturale față de acest domeniu ?
  • Ești dispus să înveți și să lucrezi online?
  • Care din soluții este posibil să o folosești ca model de o eventuală afacere?
  • Care este cea mai bună soluție pentru durerea oamenilor ce au astfel de problemă?
  • Care este cea mai bună legătură între problemă – soluție?

În cazul nostru, soluția poate fi: optimizarea site-ului pentru PPC sau integrarea unui sistem de vânzare folosind un sales funnel.

Testează interesul față de soluția pe care o oferi.

Acum avem tot ce ne trebuie pentru a testa.

Analiza competitorilor.

Primul lucru pe care îl putem face, este să căutăm competitorii direct pe google. Trebuie să vedem:

  • poziționarea site-ului pe google
  • poziționarea pe piață
  • ofertele comerciale
  • condițiile de lucru e.t.c.

Cu cât mai mult vei cerceta cu atât mai bine.

Dacă nu există competitori pe acest domeniu, posibil că nișa pe care ai ales-o nu va avea succes. Este cazul să te orientezi spre altceva care permite lucru online.

În foaia de lucru vom adăuga următoarele informații:

  • Numele competitorului
  • Website și linkul către acesta
  • Serviciile
  • Prețurile

Se poate de cercetat și canalele de promovare, sursele de trafic pentru site și alte informații pe care le consideri utile pentru tine.

Primul client.

Dacă ai parcurs pașii enumerați mai sus, posibil să ai deja unele persoane în lista de contacte. Dacă nu, mergi direct pe grupurile pe care le-ai găsit și intră direct în contact cu acele persoane. Am testat personal această metodă, și în cazul meu, a funcționat. Din 10-12 mesaje transmise am reușit să obțin un client. Poate părea frustrant, însă nu văd o metodă mai simplă și ieftină de a valida o idee. 

La prima etapă scopul nu este să vinzi ceva. Doar încerci să pătrunzi în acel domeniu și să intri în contact cu oameni reali pe care urmează să-i faci clienți.

La această etapă facem ultimele ajustări colectând informații din “prima linie” despre nișa noastră. 

Mai bine să dedici mai mult timp la această etapă decât să depistezi mai târziu că ceva nu merge din cauză că publicul țintă nu este potrivit sau oferta de vânzare nu este relevantă.

După primii clienți vei putea să-ți faci o părere despre ce înseamnă să fii freelancer și specificul unei afaceri online.

Devino expert în nișa ta de afacere.

Chiar dacă ai ales nișa potrivită față de care există cerere, experiența și cunoștințele tale pot conta.

Să fim serioși.

Cine va apela sau mai degrabă cine va recomanda un freelancer care nu-și face treaba bine din punct de vedere tehnic și mai ales a experienței lăsate clientului?

Uneori, contează mai mult experiența pe care ai lăsat-o decât însăși serviciul prestat în sine.

Pentru a ajunge la un nivel înalt pe ambele aspecte, ai nevoie să te formezi continuu, ceea ce nu este o problemă dacă faci asta din pasiune.

Cum să devii un expert mai bun pe nișa ta?

Învață de la cei care au deja rezultate în domeniul dat. Fie că vei alege să faci cursuri online sau vei alege un program de mentorat, asigură-te că cea ce înveți se aliniază cu nișa ta și problema pe care vrei să o rezolvi. Învață mai multe despre posibilități de lucru online sau poate chiar afaceri pe internet.

Grupurile online, sunt o sursă în care poți contribui singur la discuții oferind soluții în limita cunoștințelor. Astfel, vei putea vedea reacția comunității la soluția oferită de tine + că îți poate aduce și noi clienți.

Argumente pro și contra despre nișă de piață.

Reieșind din aceste argumente cred ca nu mai există îndoială de ce să alegi o nișa de afacere pe care să o servești la cel mai înalt nivel.

Avantaje

  • Găsirea clienților este mai simplă.
  • Devii un expert în domeniul dat.
  • Ajungi să cunoști o nișă de piață foarte bine.
  • Sistematizezi procesul de a lucra cu clienții.

Dezavantaje

  • Competiție mare, lupți pentru clienți.
  • Să oferi servicii de calitate este dificil.
  • Ratezi deoarece nu cunoști bine piața.
  • Procesul de lucru este dificil.

Concluzii:

Nișarea și poziționarea corectă este necesară și trebuie să o faci dacă vrei să devii în primul rând un expert. Indiferent dacă vei decide să faci freelance sau să ai un lucru online în calitate de angajat, cunoștințele profunde pe o anumită nișă îți vor da mereu prioritate față de cei ce cunosc multe și superficial.

Sfaturile și pașii descriși aici pentru selectarea nișei, se potrivesc și pentru analiza unei idei de afacere, sau chiar în domeniul carierei ce nu țin strict de lucru online.

A alege o nișă de piață cu succes este un joc cu probabilitate mică, însă pașii descriși aici te pot ajuta să-ți mărești considerabil șansa de a reuși.

Spre finalul acestui articol, vreau să menționez că principalul factor este munca și devotamentul față de cea ce faci. Chiar dacă ai alege nișa ideală, în care există cerere mare, și nu ai competitori, succesul va depinde în cea mai mare măsură de tine.

Vrei să-ți lansezi un magazin online în 30 zile?

Te pot ajuta să-și faci site-ul, să încarci produsele și să lansezi prima ta campanie de promovare. Obții ghidarea mea și îți ofer suport până ajungi la primele vânzări.

1/ Vom crea împreună magazinul
2/ Conectăm sistemul de plăți, facturare, e.t.c.
3/ Te învăț cum să-l administrezi și să economisești