5 strategii de poziționare pe piață pentru brand personal

Descoperă 5 strategii de poziționare pe piață dacă vrei să-ți creezi un brand personal puternic pe internet.

0 Comments

Brandingul și poziționarea pe piață este o necesitate critică dacă vrei să lansezi o afacere în mentorat, consultanță sau coaching.  Concurența crește pe zi ce trece, iar tu ca antreprenor trebuie să te poți diferenția de restul ca să poți învinge în această competiție.
Mai jos vei putea descoperi 5 strategii de poziționare pe piață dacă vrei să-ți creezi un brand personal puternic pe internet.

Poziționarea pe piață este elementul cheie de care trebuie să te preocupi la modul cel mai serios dacă vrei să-ți dezvolți un brand. Ai nevoie să te decizi care este nișa și care este segmentul de piață în care vrei să activezi indiferent dacă vei alege să dezvolți un brand personal sau să-ți faci o companie. 

În acest articol vorbim despre cum să ne poziționăm pe piață ca experți și care sunt cele mai bune strategii de poziționare pe piață pentru noi ca să primim maximum de avantaje.

Te-ai întrebat vreodată ce cred oamenii despre tine?
Atunci când aud de numele tău, cu ce te asociază, care este primul lucru la care se gândesc?
Te percep ca expert într-un anumit domeniu, persoană în care poți avea încredere sau cel ce știe ce filme noi au mai apărut și merită să le privești ?

În perioada facultății, amicii și prietenii mă cunoșteau fie ca “cel care se ocupă mult cu sportul” sau ca cel cu pasiune față de electronică.

Acest lucru, nu este întâmplător. În față la unii am reușit să mă afișez ca sportiv: colegii de la antrenamente și tot cercul lor de prieteni. În același timp, cei de pe la facultate nu știau de hobby-ul meu din sport, dar mă cunoșteau ca unul priceput în zona de inginerie și cel ce face desene tehnice cu șansă mare să iei notă mare.

Ce vreau să spun?
Pentru a lansa o afacere în consultanță, coaching sau oricare alt tip de afacere unde în frunte ești tu ca persoană, ai nevoie de branding și poziționare.  Este important să ai o singură poziție, promisiune și în jurul acestui concept să construiești brandul personal.

Trebuie să te gândești în serios la cum vrei să fii perceput de cei din jurul tău ca mai apoi aceștia să se poată decide mai ușor: vor sau nu vor să fie clienții tăi.

Pentru început, hai să lămurim mai bine conceptul de poziționare pe piață ca să ne putem da seama mai ușor despre ce trebuie să facem la această etapă.

Ce înseamnă conceptul de poziționare pe piață?

Poziționare pe piață definiție wikipedia:

“Poziționarea se referă la locul pe care un brand îl ocupă în mintea clienților și modul în care acesta se distinge de produsele concurenților și diferă de conceptul de conștientizare a mărcii.” Vezi sursa aici.

O altă definiție a conceptului de poziționare pe piață:

“Poziționarea pe piață se referă la capacitatea de a influența percepția consumatorului cu privire la o marcă sau un produs față de concurenți. Obiectivul poziționării pe piață este de a stabili imaginea sau identitatea unei mărci sau a unui produs, astfel încât consumatorii să o perceapă într-un anumit mod.”

Din aceste definiții putem înțelege că poziționarea este cum percep, ce simt, la ce se gândesc atunci când aud numele unui brand pe care îl cunoaște. Să vedem niște exemple:

  • Mașina Volvo este recunoscută ca un automobil ce oferă siguranță. 
  • Mercedes este asociată cu clasa premium. 
  • Încălțămintea lowa – este calitate.
  • Un producător agricol ar putea să se poziționeze ca producător bio.
  • Un producător de genți din piele, poate să fie ca lux.
  • Gopro este cameră de acțiune.

În calitate de mentor, coach sau consultant ai nevoie de poziționare. Cei care vor interacționa cu site-ul tău și materialele creative, trebuie să înțeleagă clar despre ce este vorba.

Aici poți include diferite elemente și strategii de poziționare, cum ar fi:

  • prețurile serviciilor (lucrezi doar cu clienți premium, sau  din contra, oferi prețuri medii sau mici)
  • nișa în care activezi (de exemplu: expert în email marketing pentru farmacii sau expert în nutriție vegetariană)
  • zona geografică (acoperi toată țara, doar un oraș sau ești disponibil internațional)

Trebuie să înțelegi că nu există poziționare de piață bună sau rea. Totul depinde de strategia ta de business. Dacă cineva a ales să ofere prețuri mici și să fie perceput ca low-cost, nu înseamnă că va face mai puțini bani decât segmentul premium.Trebuie să cercetezi fiecare nișă, și să vezi care poziționare de piață te-ar avantaja mai mult.

În continuare, hai să vorbim despre unele strategii de poziționare pe piață care te vor ajuta să iei o decizie mai ușor și să te poziționezi cel mai avantajos.

Tipuri de strategii de poziționare pe piață.

Există mai multe tipuri de strategii de poziționare. Iată doar unele exemple de poziționare a unui brand:

  • Atribute și beneficii: Asocierea brandului / produsului dvs. cu anumite caracteristici sau cu o anumită valoare benefică
  • Prețul: Asocierea mărcii / produsului dvs. cu prețuri competitorilor tăi
  • Calitatea: Asocierea mărcii / produsului cu o calitate înaltă
  • Utilizarea și aplicarea: consumatorii percep serviciul / produsul tău cu o utilizare specifică
  • Concurenți: îi determină pe consumatori să creadă că marca / produsul dvs. este mai bun decât cel al concurenților dvs.

După cum poți vedea, consumatorii vor percepe brandul tău  în funcție de acele caracteristici pe care produsul sau serviciul tău le posedă.

Din acest motiv, este bine ca încă de la început să stabilești cum vrei să apari în fața potențialilor tăi clienți. Acest lucru nu se poate face peste noapte. Este nevoie de timp, ca oameni să afle de tine și de valoarea serviciul tău.

Chiar dacă suntem mici, nu înseamnă că nu trebuie să ținem cont de poziționarea noastră pe piață. Să alegi o nișă nu este suficient. 

Ascultasem o istorie interesantă la acest subiect. Cineva și-a deschis o sală de fitness în orașul Moscova. Sala era amplasată într-un cartier cu case de lux. În același timp, ei țineau audiența tânără până pe la 30 ani. Iată ce se primea: în regiune erau oameni bogați care doreau ca sala să fie cât mai liberă, să nu-i deranjeze nimeni. Iar pentru acest lux, erau dispuși să plătească de câteva ori mai mult. Bani aveau. În același timp, abonamentele erau concepute pentru tineri care în zonă erau puțini, iar cei de prin regiuni nu doreau să vină, deoarece le era departe.

După 2 ani, de funcționare, sala nu a reușit să între pe profit cu toate că proprietarul avea canal de youtube cu peste 2 mil de urmăritori. Tinerii știau de acea sală, cunoșteau că era cea mai bună sală pe care au vizitat-o dar nu o frecventau. Audiența țintă pur și simplu nu era în zonă, iar poziționarea în segmentul de prețuri medii necesita circa 300 abonamente pe an, ceea ce era imposibil. Singura soluția era să vândă abonamente premium pentru localnicii din zonă ceea ce nu făcea parte din marketingul lor.

Multe afaceri suferă la acest aspect din cauză că nu au făcut o poziționare potrivită. Poți observa cum unii după o perioadă de timp își fac rebranding sau introduc linii noi de produse sau servicii pentru alt segment de piață. De exemplu, pot scoate un produs pentru clasa medie ca mai apoi să convertească la produsul premium : principalul produs de interes. 

Cum să te poziționezi pe piață ca expert?

Pentru a atrage tipul potrivit de clienți dispuși să plătească pentru serviciile tale, trebuie să te poziționezi clar în mintea acestora ,astfel încât să se gândească la tine atunci când va avea o problemă particulară pe care știe că o poți rezolva.

De exemplu:
Dacă cineva ar avea nevoie să se pregătească de examen TOEFL, atunci tu să fii soluția ideală pentru el. Nu trebuie să mai existe dubii pentru el pe cine să aleagă. Odată ce ai stabilit nișa și avatarul de client, trebuie să vii cu acea ofertă unică de valoare care s-ar potrivi maxim pentru ceea ce caută și important: își poate permite acel lucru.

Chiar dacă ai un serviciu excelent și faci marketing bun pentru produsul tău, publicul țintă va face diferența. Trebuie să cauți acolo unde sunt potentații tăi clienți.

Ține cont de punctele tale forte.

Pentru a te poziționa corect, ia în calcul la ce ești cu adevărat bun. Nu are sens să mergi în segmentul de piață unde nu ești pregătit. Mergi acolo unde valoarea ta ar fi de maxim ajutor. Dacă vei utiliza la maxim cunoștințele, talentul și experiența ta, vei avea rezultate superioare indiferent de ce nișă sau poziționare vei alege.

Alege segmentul de piață cu aceleași valori.

După cum probabil cunoști diferite segmente de piață au cultură, interese și cerințe diferite. Trebuie să identifici acea zonă unde personalitatea ta va rezona cu acei oameni. Să te poți simți pregătit și în același timp confortabil ca să lucrezi cu clienții din acest segment de piață. Atunci când sistemul de valori și misiunea va rezona, vei fi cel puțin împlinit, vei primi apreciere și vei avea mai mulți clienți.

Nu te gândi doar la bani.

Indiferent de ce poziționare pe piață vei decide să alegi, scopul principal nu trebuie să fie banii. Acest tip de afacere, este legat de sprijinirea altor persoane ca să obțină rezultate. Deci, ca mentor sau coach, trebuie să fii perceput ca cel care garantează rezultate. Oamenii vor veni la tine cu o problemă pe care tu în mod ideal trebuie să o poți rezolva. 

Alege să oferi valoarea iar aspectele financiare vor crește proporțional sau chiar exponențial cu valoarea adusă.

5 strategii de poziționare pe piață brand personal

strategii de poziționare a brandului

#1 Prin ce ești diferit?

Potențialii tăi clienți trebuie să vadă ceva deosebit în tine. Nu trebuie să fie mare lucru. Important ca cei ce te urmăresc să se regăsească în personalitate ta. De exemplu, ai putea fi deosebit prin faptul că iubești să gătești sau că faci ture în weekend pe bicicletă. Aceste lucruri te fac să pari mai uman, să creezi o conexiune emoțională și vei genera mai multă încredere.

#2 Care este acel cel mai important lucru ce te face special?

Cei interesați de serviciile tale, trebuie să știe ce ai tu special pentru ei. De exemplu poți aduci exemple și testimoniale cum ai ajutat o persoană X să scadă 10 kg timp de 60 zile, sau cum ai ajutat ca afacerea Y să crească de la 5 mii euro la 10 mii euro lunar.

#3 Care sunt convingerile tale?

Aici se potrivește cel mai bine un exemplu. Cineva are convingere fermă că nu poți crește masa musculară fără sală de forță și greutăți suplimentare iar altul poate avea părere total opusă. Ca expert trebuie să ai o poziție la acest capitol. Nu poți să fii peste tot, vorba aceea: “Nici carne, nici pește”.

#4 Prin ce se deosebește publicul tău de restul?

Poți oferi mentorat pentru start-up-uri în domeniul tehnologie sau poți fi mentor pe zona de antreprenoriat social. Coach ce lucrează cu cei ce studiază matematica pentru bacalaureat sau lucrezi cu cei ce se pregătesc pentru olimpiadă la mate. După cum vezi, chiar dacă ai aceeași nișa, publicul este diferit, ceea ce face ca să existe diferențiere între branduri.

#5 Prin ce se deosebesc serviciile tale?

Potențialii clienți trebuie să vadă o diferență majoră între tine și competitori. De exemplu, dacă faci coaching de cariera, atunci diferența majoră a ta ar putea fi că toți cei care lucrează cu tine, au șansa de a se angaja la compania X prin colaborarea pe care o avem.

Strategii de poziționare pentru promovare a brandului personal

Strategie de pozitionare marketing

O dată ce te-ai decis cu nișa și poziția pe piață, urmează partea de marketing și branding. La această etapă trebuie să spunem oamenilor că noi existăm și putem rezolva un anumit tip de probleme. 

#1 Participarea la evenimente.

Una din cele mai importante tactici pentru personal branding este să participi la evenimente. Chiar dacă uneori acestea nu ne sunt pe plac, ajută enorm la formarea unui brand personal. Interacțiunea directă cu alte persoane îți poate aduce clienți, recomandări și întări reputația în nișa ta.

#2 Vorbitul în public.

Acesta este probabil unul din cele mai puternice instrumente pentru a spune lumii cine ești. Chiar dacă n-ai ocazii și relații care să te ajute ca să discuți în public, ai putea crea propriul grup unde să te exprimi. De exemplu, ai putea organiza o ieșire în parc cu membrii sau chiar ceva mai mult: urcare pe munte, sau… Acest lucru te va ajuta să contactezi cu persoane din mediul tău și astfel să crești încrederea și cercul de oameni cu valori asemănătoare.

#3 Crează evenimente live.

Organizează evenimente live prin oferirea de valoarea celor care te urmăresc. Chiar dacă vei avea puțini cei care vor participa, nu trebuie să te descurajeze. Să ne amintim că avem nevoie de puțini oameni, adevărați fani, ambasadori… care sunt atrași de ceea ce facem și în viitorul apropiat vor apela la serviciile noastre și ne vor recomanda.

#4 Utilizează puterea rețelelor sociale.

Identifică cel mai potrivit canal de social media prin care vrei să te promovezi. Focuseaza-te doar pe acest canal până când vei simți că ai luat maxim de la acea rețea. Nu uita să folosești și reclamele plătite pentru a genera trafic la start.

#5 Colaborează cu grupuri și persoane cu influență din nișa ta.

Poți face afiliere cu site-uri, bloguri, conturi de instagram, e.t.c pentru ați promova brandul. Dacă nu ai buget pentru o astfel de promovare, poți încerca să creezi conținut, de exemplu să scrii un articol pentru o revistă cu condiția că ei vor scrie cine este autorul și vor pune link către site sau pagina ta de business.

Ce poți face chiar acum?

Fiecare modul din acest curs te poate ajuta doar dacă vei trece la acțiune. Indiferent de ce poziționare de piață vei lua, acțiunea va face marea diferență. După cum am mai spus, nu există poziționare bună sau rea.

După ce ai citit acest modul, este important să treci la acțiune și să nu stai mult timp pe gânduri. Poți reciti modulul zero unde am vorbit despre greșeli la start.

Iată ce poți face acum:

  • Identifică segmentul de piață cu care vrei să lucrezi
  • Crează portretul clientului ideal / avatar de client
  • Stabilește oferta unică de valoare
  • Creează identitatea vizuală a viitorului brand
  • Stabilește canalul nr. 1 de promovare

După ce rezolvi aceste puncte, trecem la una din cele mai importante părți ale ghidului: “Cum construiești un sistem de achiziție a clienților pe pilot automat?” Modulul 6 este special pentru mine deoarece am dedicat mult timp ca să studiez acest subiect și acum urmează să mă împart gratuit cu cei care vor să aplice în afacerea lor ceea ce cunosc acum.

Acesta a fost capitolul 5 din ghidul start-up în online coaching. 

Dacă încă nu ai văzut celelalte lecții te îndemn să mergi la pagina principală a ghidului (click aici) și să parcurgi acest mini curs. 

Fii conectat la acest subiect, urmează să apară și alte materiale valoroase care să te ajute să construiești o afacere online de la zero și să devii un soloprenor independent.

Orice întrebare la acest subiect mi le poți adresa în comentarii sau direct pe grupul de suport al acestui site. Voi fi foarte încântat să ne cunoaștem și să avem o discuție prietenească la acest subiect.

Vrei să-ți lansezi un magazin online în 30 zile?

Te pot ajuta să-și faci site-ul, să încarci produsele și să lansezi prima ta campanie de promovare. Obții ghidarea mea și îți ofer suport până ajungi la primele vânzări.

1/ Vom crea împreună magazinul
2/ Conectăm sistemul de plăți, facturare, e.t.c.
3/ Te învăț cum să-l administrezi și să economisești