Dropshippingul este probabil unul dintre cele mai populare modele de afaceri online recomandată începătorilor. Dacă ești interesat de e-Commerce atunci modelul dat de vânzări online prin sistem dropshipping poate fi o idee inspirată.
Această afacere rămâne a fi populară la nivel mondial în pofida faptului că nu mai este o afacere nouă. Sistemul dropshipping a fost popularizat prin intermediul youtube, bloguri, social media și acum există multe controverse.
În acest articol vreau să explic ce este dropshippingul și ce ai de făcut ca să începi un astfel tip de business.Vei afla cum funcționează această afacere și care sunt pașii de urmat pentru a lansa o afacere ecommerce.
Dacă vrei să afli ce este un sistem dropshipping atunci acest articol este pentru tine.
Păreri despre dropshipping
Hai să-ți zic pe scurt părerile proprii despre o afacere dropshipping și de ce nu aș face așa ceva.
Am aflat despre această afacere încă de prin 2015. Părea ademenitoare la acea vreme. Văzusem multe videouri în care unii povesteau lucruri interesante. Plus că am 2 cunoscuți care se ocupau cu așa ceva: unul făcea dropshipping între aliexpress și ebay altul pe site personal și google adwords.
Am dedicat câteva luni studiind acest model de afacere. Prin 2016 eram interesat de oportunitatea de a vinde pe amazon prin sistemul dropshipping. Nu știam pe atunci cum să fac un magazin online. Aveam cunoștințe doar să creez site-uri simple de tip landing page.
Atunci, am decis că este timpul să trec la practică. S-a păstrat una din schițele mele legate de dropshipping la acea vreme.
Cu toate acestea, afacerea dropshipping nu-mi place din mai multe motive. Nu nu corespunde principiilor personale și nu mă simt motivat să fac așa ceva. Aceasta nu înseamnă că această afacere este rea. Pur și simplu: nu-mi place.
Iată de ce nu aș face dropshipping:
– nu mă pot implica direct în experiența utilizatorului
– nu aș putea face un brand din asta
– marjă relativ mică de profit
– prefer să vând ceea are și contribuție personală
– concurență foarte mare
Nu aș putea să promovez și să vând produse pe care nu le-am văzut, nu le-am încercat și utilizat personal. Probabil este un model de gândire limitativ însă am înțeles că sistemul dropshipping nu este pentru mine.
Cu toate acestea, nu am fost neutru față de vânzările online. Când mă învățăm să fac landing page-uri și să setez reclame pe facebook, am încercat să vând anumite produse pe care nu le aveam. Și ce crezi ? Chiar am primit cereri de comenzi reale.
De asemenea am încercat să vând unele produse pe site-uri de anunțuri. Am găsit un magazin din Ucraina care realizau produse (echipament din zona military) ale unui brand local. Erau produse care îmi plăceau.
Am listat unele produse pe un site local de anunțuri și am primit vreo 8 apeluri telefonice de la oameni care doreau să cumpere. Era un singur anunț, publicat gratuit. A trebuit să găsesc un pretext că deja s-a terminat stocul.
Am mai testat trotinete electrice, tot prin acest model. Am avut și mesaje și apeluri de la cei care erau interesați. Din păcate am întâmpinat dificultăți la importul produselor și am renunțat la acest model de afacere.
Ce este dropshippingul ?
Dropshipping este un model de afacere online care presupune livrarea directă a bunurilor de la furnizor către client în timp ce vânzătorul nu are acel bun în propriul depozit.
În sistemul dropshipping de obicei sunt implicate 3 părți și funcționează în felul următor:
- Furnizorul de bunuri. Acesta răspunde depozitate, împachetare, livrare, logistică. De multe ori, în calitate de furnizor sunt alte magazine. De exemplu: aliexpress.
- Intermediarul. În calitate de intermediar ai nevoie de un magazin online. Acesta servește ca platformă de unde clientul va face comandă. Persoana intermediară listează produsele de la furnizor cu o diferență de preț.
- Clientul. Este nemijlocit persoana care cumpără.
Atunci când clientul cumpără de la intermediar nu știe că de fapt produsul va fi expediat de către cu totul altă companie. Aici și este toată șmecheria dropshipping- ului. Clientul final niciodată nu va ști cine ia livrat produsul.
De obicei, pentru a ascunde această urmă, între intermediar și furnizor sunt anumite înțelegeri de confidențialitate. De exemplu: furnizorul nu va pune în colet materiale promoționale, nu va scrie date în plus pe cutie, astfel ca clientul să creadă că a cumpărat prin intermediere.
Reiese că pentru a face dropshipping nu ai nevoie nici de producție proprie, nici de depozit. Totul se rezumă la un furnizor, platformă pentru ecommerce și un procesor de plăți.
Avantajele dropshippingului
Voi enumera avantajele pe care le văd eu ale sistemului dropshipping. Desigur că părerile pot să difere de la caz la caz.
Pentru a face dropshipping nu ai nevoie de capital.
Partea bună este că pragul de intrare este foarte mic.
Nu pot spune că poți face asta cu zero lei. Apar costuri pentru platformă, bani pentru deservirea primelor comenzi (de exemplu dacă vei folosi payoneer, banii în cont se vor transfera abia după 2 săptămâni), costuri pentru publicitate în caz că nu ai resurse gratuite.
Nu ai nevoie de depozit.
Principalul avantaj al dropshiping-ului este că nu ai nevoie de depozit.
Nu ai nevoie să suporți costuri pentru depozitare care pentru început ar putea fi destul de mari. Scapi de preocupările legate de depozitare și ai mai mult timp să te ocupi de vânzări.
Scapi de procesul legat de împachetare și livrare.
Acest avantaj de ajută să-ți conduci afacerea cu resurse puține. Ambalarea și livrarea uneori poate fi o mare bătaie de cap.
Ai nevoie de parteneri, contracte care din nou necesită timp și echipă. Sistemul dropshipping are un mare avantaj la acest capitol.
Nu ești legat de un anumit loc.
Pentru unii acesta poate să nu fie avantaj, însă ești de acord, că această libertate e unul dintre acele lucruri pe care cu toții ni le dorim. Nu ești legat de o localitate și nici de o țară anumită.
Ai toată lumea la dispoziție de unde să lucrezi și să faci această afacere. Poți conduce magazinul din orice loc și să te simți mai liber.
Număr mare de furnizori.
În sistemul dropshipping nu ești de obicei legat de un anumit furnizor. Ai toată libertatea de a alege de unde vei livra acel produs. Poți merge pe criterii legate de preț, livrare, garanție de și astfel să alegi cel mai bun furnizor pentru afacerea ta. De asemenea, poți lucra cu mai mulți furnizori pentru dropshipping dacă nu ai semnal un contract care împiedică acest lucru.
Dezavantajele afacerii dropshipping
Ca orice afacere, sistemul dropshipping nu este lipsit de unele dezavantaje. Hai să vedem care ar fi acele lucruri de care să ții cont și ar putea să nu-ți placă.
Sistemul dropshipping nu permite controlul tuturor proceselor.
Acesta poate fi un mare dezavantaj atât pentru tine cât și pentru clienți. Nu poți influența calitatea, prețul, experiența cu clienții… ceea ce te poate limita în dezvoltare. În caz de defecte la produs, toate pretențiile vor veni asupra ta. În caz de retur, de asemenea pot apărea mari probleme. Înainte de a începe această afacere, analizează acest aspect foarte bine.
Reputația magazinului este în joc.
Orice încălcări legate de calitate, termeni de livrare și ne satisfacerea așteptărilor se vor răsfrânge asupra magazinului tău. În caz că vrei să construiești ceva personalizat atunci această afacere nu ți se potrivește. În sistemul dropshipping riști cu reputația magazinului, sau reputația proprie în caz că în față stai tu ca persoană.
Marjă relativ mică de profit.
Pentru mine, acesta a fost unul din factorii care nu mi-au plăcut la această afacere.
De obicei vei vinde ceia ce mai vând și alții ca tine. Vei fi mereu limitat de prețul concurenților.
Oamenii sunt foarte bine informați cât costă anumite produse. Nu prea ai cum să-i păcălești. De asemenea, reclama costă. Dacă nu ai deja audiențe create, atunci vei fi nevoie să apelezi la PPC ceea ce va micșora și mai mult marjă de profit.
Colaborare și furnizori pentru dropshipping
Succesul unei afaceri dropshipping va fi mereu influențată de calitatea furnizorilor. Înainte de a începe această afacere caută furnizori de încredere. Cere mostre de produse dacă este posibil. Dedică ceva timp să studiezi cine este producătorul, ce producători mai există, cere mostre, testează. Având aceste date vei putea să minimizezi riscurile aceste afaceri.
Sistemul de plată.
Asigură-te că sistemul de plată perceput de furnizor te aranjează. Nu are sens să mai plătești în plus comisioane la fiecare achiziție. Puteți împreună să ajungeți la o înțelegere care să minimizeze cheltuielile de transfer. Acest lucru te va ajuta să obții o marjă de profit mai mare de pe fiecare vânzare.
Caută producătorul sau distribuitorul oficial.
În sistemul dropshipping vorbim de concurență de preț. Profitul tău va depinde de prețul de achiziție în mare parte. Desigur că poți încerca să vinzi mai scump însă atâta timp cât potențialii clienți au opțiuni mai ieftine, vor cumpăra de acolo.
Mulți folosesc platforme precum aliexpress sau bangood pentru dropshipping. Din experiență pot spune că acolo prețurile deja au adaos comercial foarte mare. Caută furnizori direcți. Evită intermediarii deoarece așa vei putea face profit mai mare de pe fiecare unitate.
Informația de pe colet.
Asigură-te că furnizorul nu va adăuga informații care te dezavantajează. De exemplu: adresa site-ului propriu, numele companii. Odată ce clienții vor avea acces la această informație vor putea oricând să vadă care este prețul real și să compare. Te-ai putea alege cu testimoniale negative, și în general va avea de suferit reputația magazinului.
Atrage atenția la metoda de livrare.
Timpul de livrare probabil este mai important ca prețul. Dropshippingul este sensibil la capitolul livrare. Oamenii nu prea vor să cumpere dacă termenul de livrare este 2-4 săptămâni. Din păcate de pe aliexpress în multe țări livrarea poate dura și 6-8 săptămâni ceea ce din start de scoate din joc.
Ideal ar fi să ai un furnizor local și să ai acces la un sistem de livrare cât mai rapid. Desigur că și prețul trebuie să fie competitiv.
Actualizarea informației despre produs.
Dacă cineva a cumpărat de la tine un produs iar furnizorul tău nu-l are în stoc, ar putea fi o problemă. Dacă este posibil, trebuie să faci astfel ca magazinul tău să fie conectat la datele despre stocul furnizorilor.
De exemplu, pentru aliexpress și shopify există plugin specializat în acest scop. De fapt, această afacere, care este aparent simplă, devine dificilă la acest capitol. Trebuie mereu să atragi atenție la unele detalii care în mod normal nu ar fi.
Platforme pentru vânzări online în sistem dropshipping
Pentru a face dropshipping ai nevoie de un magazin online. Există mai multe modalități de a crea site pentru ecommerce.
Un magazin online pentru dropshipping poate fi creat prin 3 metode:
– platformă creată de la zero (nu recomand, costă prea mult)
– platformă bazată pe un sistem CMS (WordPress, Opencart, Prestashop, e.t.c.)
– platformă închiriată (shopify de exemplu)
Dacă nu vrei să investești prea mult și ai vrea să testezi rapid ce înseamnă dropshipping atunci îți recomand o platformă închiriată. De exemplu, pentru România există gomag. Detalii aici.
Dacă vrei să vinzi internațional poți opta pentru shopify. Au și perioada de testare în care reușești să setezi magazinul.
Dacă nu vrei să suporți costuri lunare pentru platforme închiriate, atunci îți poți crea propriul site.
Pentru dropshipping se potrivește și wordpress în combinație cu woocommerce. Primești un set-up minimalist care îți permite să vinzi online.
Avantajul ar fi că nu ai nevoie de multe cunoștințe să te clarifici cu această platformă. Mai ales că există zeci de tutoriale la acest capitol. Personal folosesc această platformă pentru a crea magazine online mici, care au câteva zeci de produse. Desigur că dacă vrei să listezi sute de produse, atunci evită wordpress-ul. Îl poți folosi doar pe partea de blog pe un subdomeniu.
Pași de urmat pentru a face dropshipping
Dacă ai însușit cum funcționează o afacere dropshipping putem vorbi despre partea de implementare.
Găsește furnizori gata să lucreze în sistem dropshipping.
Din start trebuie să-i preîntâmpini că vrei să colaborezi cu ei după acest model. Acest proces nu este ușor. Furnizorilor nu le este convenabil dropshipping-ul și de aceea trebuie să fii pregătit pentru refuzuri. Probabil cele mai simple metode este să încerci platforme precum Aliexpress, Ebay, Banggood deoarece acolo vei găsi vânzători deschiși pentru astfel de colaborări. O altă abordare ar fi să găsești furnizori angro cu care să te înțelegi că vrei să colaborezi pentru dropshipping. Ia în calcul și negocierea prețului.
Creează-ți un magazin online.
Dropshipping poți face și fără să ai un magazin online. Dacă nu ai buget suficient pentru ați face un site atunci poți să iei în calcul și rețelele sociale. De exemplu facebook sau instagram care deja au integrate funcții ce te ajută în acest sens. Totuși aș insista mai mult pentru crearea unui magazin online pe una din platformele shopify sau chiar woocommerce.
Promovarea magazinului.
Mulți cred că dropshipping-ul este despre creare unui magazin online. Ei bine, acesta este cel mai simplu lucru de făcut. Te adresezi la un freelancer și cu 200-300 euro poți avea setat un magazin online simplu. Însă adevărata provocare este legată de cum vei promova acest magazin. Dacă nu ai deja un grup, pagină, cont de instagram unde ai urmăritori atunci vei fi nevoie să faci reclame cu plată. Pentru aceasta ai 2 canale de bază: google sau facebook. De asemenea o variantă ar fi crearea unui blog însă nu te aștepta la rezultate rapide.
Comanda produselor de la partener.
Dacă primii pași au fost realizați într-un mod profesionist probabil vei avea deja primii clienți.
Urmează să furnizezi datele despre comandă furnizorului cu care lucrezi după care acesta va transmite comanda la clientul final.
Furnizorului îi vei plăti prețul cu care te-ai înțeles iar ție deja îți rămâne diferența cu care realizezi produsul.
Expedierea către client.
După cum am spus, în sistemul dropshipping furnizorul expediază produsul către client.
Dacă pașii de mai sus au fost realizați cu succes poți să zici că lucrul tău deja s-a terminat.
Trebuie să aștepți când clientul va primi și confirma că a primit ce trebuie. De asemenea încearcă să ceri informații despre livrare de la client pentru a putea afla dacă totul este în regulă.
Mai apoi vei putea să discuți cu furnizorul detalii pentru comenzile viitoare. Cere testimoniale de la clienți pentru a spori încrederea în site-ul tău.
Scalare
După ce ai ai înțeles cum stau lucrurile în sistemul dropshipping te poți gândi la scalarea afacerii. Poți extinde gama de produse de pe site sau să-ți creezi un site pe o altă nișă.
De asemenea poți ținti și alte regiuni geografice pentru a-ți extinde gama de clienți. Pentru unele țări poți găsi furnizori care livrează mai rapid, sau chiar au depozite în acea zonă.
De exemplu aliexpress dispune de așa opțiuni ceea ce merită de luat în calcul.
Ai putea fi interesat și de cum concepi un site pentru afaceri online.
Citește articolul aici.
Concluzii.
Ca model de afacere, dropshipping este interesant și poate fi făcut cu investiții până la 1000 euro. Aparent este o afacere simplă însă nu este așa cum o prezintă unii. Ți-aș recomanda să fii atent și să faci propriile analize înainte de a începe această afacere.
Probabil ai văzut mulți guru care fac bani prin vânzarea de cursuri și nu din dropshipping. Din păcate aceștia sunt foarte mulți și vor încerca să-ți arate milioanele de dolari pe care îi fac lunar.
Fă-ți propriile calcule.
Dacă unii fac dropshipping aceasta nu înseamnă că trebuie și tu să o faci. Evit să merg acolo unde merg toți Îmi asum un anumit risc cu asta însă așa sunt eu.
Recomand dropshippingul celor care vor să învețe cum funcționează o afacere online. Vei avea parte de multe provocări pe care le vei putea aplica mai departe în alte proiecte. Principalul să acționezi rapid și să nu aștepți ani pentru a testa această nișă de afaceri. Sper că am reușit să răspund la întrebarea ce este dropshipping.
Lasă-mi un comentariu mai jos cu ce ai vrea să afli și ce crezi despre dropshipping.